Erik Hedin

söndag 19 januari 2014

På arbetsbordet

Just nu arbetar jag på ett porträtt med två Amstaffterriers. Det är andra gången jag målar denna ras och som vanligt är uttrycket så olika även inom samma ras. Detta är en kraftfull ras men även det milda måste komma fram i uttrycket. Jag är på god väg och drömmer mig bort att hundarna befinner sig i en mer "vårlig" miljö. Det är många nyanser i hundarnas pälsar och har kommit till insikt med att det faktiskt är mycket svårare att gestalta en kort päls. Här finns ingen "frisyr" utan hundens egentliga fysik avslöjas i mitt måleri. Som vanligt antar jag utmaningen med gott mod!

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Du är så duktig Erik.Helt annorlunda från fotot nu ser man verkligen så mycket mer liv det blir i ett porträtt som är målat :-)
Kram Laila

måndag, januari 20, 2014  
Blogger Erik Hedin sa...

Tack Laila! Ja, på något sätt förstärker jag hundens uttryck i måleriet. Även om mina porträtt är realistiskt målade, tillför jag förhoppningsvis en till dimension vilket verkar det som gör att mina kunder blir så rörda när de ser resultatet av en beställning. Målade porträtt har funnits så länge och även om vi nu lätt kan ta foton på våra hundar, har det målade porträttet uppenbarligen en plats att fylla. Jag är alltid lika glad och tacksam när jag kan beröra med mitt måleri.

måndag, januari 20, 2014  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

© Erik Hedin. All rights reserved.