Erik Hedin

torsdag 12 januari 2012

Blickfång - Konsten att fånga blicken



Arbetar just nu med Chihuahuan Enya. Jag har målat ett antal Chihuahuas vid det här laget och beundrar varje gång hur mycket uttryck och energi det ryms i deras små ansikten! Ett brett register av färger, storlekar, hårlag och uttryck gör uppdraget lika roligt varje gång. Många säger när de för första gången ser mina hundporträtt att de imponeras av att " det ser ut som ett foto!". Att jag fångat deras hund på pricken är en annan positiv kommentar. Vid närmare granskning av mitt måleri är det nog min förmåga att fånga blicken och varje hunds individuella uttryck som är hemligheten. När man tittar närmare, är mitt måleri inte "petigt" utan ganska drivet och fritt. Jag fångar karaktären i pälsen, blicken och det individuella i hunden istf att maniskt försöka återge varenda hårstrå i pälsen. Min uppgift är att återge just DIN hund och inte som i detta fall vilken Chihuahua som helst.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

© Erik Hedin. All rights reserved.